Projektid
     Õppeaia projekt – kestus 3 aastat
I ETAPP
ÜLDINFORMATSIOON:
• Projekti nimi: Lastesõime Päkapikk õppeaed I etapp
• Asukoht: Lõime 9, Tallinn
Aasta: 2022
• Projekti algataja: Lastesõime Päkapikk Helliku rühm 
• Projekt ja projektijuht: maastikuarhitekt Maali Roomet-Allese

PROJEKTI AITASID ELLU VIIA:
• Tallinna Keskkonna- ja Kommunaalamet õppeaedade rajamise programmi raames;
• Thermory abiga valmisid termotöödeldud puidust vastupidavad ja ergonoomilised kõrgpeenrad;
• Kekkilä kasvumullas on taimedel hea kasvada ning multšid aitavad säilitada mullaniiskust ning esteetilist ilu aias;
• Aiand Võluaed kasvatas õppeaia taimed;
• Hanami maastikuehitajad aitasid toreda õppeaia rajada!
Fotod: Maali Roomet-Allese
LÜHITUTVUSTUS
Lastesõim Päkapiku pere on suured looduse fännid! Iga ilmaga läbi aasta mängitakse väliruumis ja uudistatakse ümbrust, taimi, puid, linde ning väikseid putukaid. Sellest sündis ka idee luua õppeaed koostöös lasteaiaga ning heade partneritega. Nii saavad väikesed rohenäpud läbi aasta aias näppe mullaseks teha!
ESKIIS KONTSEPTSIOON – KIRJELDUS
Õppeaed on kujundatud selliselt, et see soodustaks mugava õpi protsessi läbiviimist väikelastega. Istutuskastid on tõstetud kõrgusele, et laps saaks mugavalt seal toimetada, toetada istutuskasti äärele käsi, tööriistasid (väike labidas, väike ämber jne). Kogu õppeaia ruum on paigutatud selliselt, et seal oleks turvaline keskkond, lapsed mahuvad istutuskastide vahele koos õpetajaga ning istutusalad on paigutatud piisavalt kompaktselt, kuid siiski piisava tööalaga lastesõime väliruumi mänguala kõrvale.
Õppeala asukohas on osaline vari päeval, mis aitab vee aurustumist istutuskastidest vähendada. Osalise varjuga asukoht pikendab ka taimede õitsemise perioodi ning nihutab ka saaduste valmist vähesel määral edasi, mis on otsene eesmärk, et õppeaia taimede kasvuprotsessi etappe saaks pikema aja vältel vaadelda/kasutada/tarbida.
Kontseptsioon ja kujundus on planeeritud jätkusuutlikult ning arvestatud on laiendamise võimalusega. Tulevikus on võimalik laieneda õppeaiaga lastesõime territooriumil edasi, lisada uusi element jne. Vastav vajadus selgub õppeaia kasutamise kogemusest.
Õppeaia alale on jäetud ruum/võimalus lisada sinna liigutatavaid istutuskaste/konteinereid. Planeering loob mugava õpperuumi väikelastele, mis arvestab nende liikumise/käitumise/mängimise/olemuse eripäradega. Samuti asub õppeaed mänguala kõrval, mis loob igapäevase võimaluse vaadelda ja kasutada õppeaeda mängu osana, isegi siis kui ei ole planeeritud otsesest õpitegevust õppeaias. See aitab aia muuta väikelaste ruumi osaks, loomulikuks elukeskkonnaks/õpikeskkonnaks/mänguruumiks/väliruumiks.
Planeeritud on ka vajalik infrastruktuur ja õppeaia inventar, kastmisvee kogumise võimalus– vihmavee kogumistünn, teerada, istutuskastide vaheline multšiala, komposti kogumine jne.
II ETAPP 2022
Õppeaia II hooaeg lähtume algsest kontseptsioonist ning arendame edasi lastega õppetegevusi aias.
Kontseptsiooniks on edasi arendada vestavalt laste vanusele sobiv tarbeaed, kus viia läbi erinevaid tegevusi väliruumis, mis tutvustaks ja õpetaks väikelastele tundma esimesi lihtsamaid taimi, tundma ära iseloomulikke taimeosasid nagu õis või mari, leht ning õpetama lapsi taimedega ümberkäima sõbralikult ning ka juba keskkonnateadliku hoiakuid (taimedega tuleb käija ringi õrnalt ja ettevaatlikult, et taimede kasvaks/elaks kaua). Samuti soovime luua lastele seoseid taimede ja nende saaduste vahel ning toiduahelaga – taimed, mida koos istutasime – kasvad; vaatleme kasvuprotsessi; hoolitseme lihtsamate hooldusvõtet abil taimede eest; korjame taimede saadusi. Saadusteks on nii mari, mida saame ühiselt süüa või toidule lisada, õis või leht mida korjame, kuivatame ning millest näiteks meisterdame, teeme kunstiprojekte õppetöö käigus klassiruumis.  Sõimerühmade lapsed saavad näha ja kogeda taime elutsüklit ning loovad seoseid söögi saamise ning looduse vahel.
Lastesõimel on pikaajaline traditsioon kevadeti koos lastega istutada õitsvaid kevadlill  pottidesse. Iga laps toon oma lille ning õppetöö käigus viime läbi ühisistutamise. Esimesel hooajal rajatud istutuskasid saavad juba see kevad ühise „oma taime“ lillemere. Kogume lasteaia väli alati biojäätmeid ning komposteerime neid.  Hoovialal kasvavate põõsaste lehtedest ning okstest materdame klassiruumides kunstitundide raames. Rajatud maitsetaimede peenrast lõime toreda traditsiooni – lapsed korjavad ja valmistavad oma teesegu!
Õppeaias saame oma traditsioonilisi tegevusi jätkata, kuhu loome paremad ning ka suuremad võimalused taimi kasvatada ning mugavama viisi ka lastega koos komposti tarbeks taimede roheosa koguda läbi mängu.
Õppeaia projekti eesmärkideks on:
● Luua seoseid looduse ja taimede vahel meie ümber
● Anda teadmisi söödavatest taimedest
● Õpetada lastele erinevaid taimi ja taimeosasid (vars, leht, õis mari jne)
● Arendada laste käelisi oskusi – motoorikat
● Arenda loovust
● Arendada ise tegemise oskust ja iseseisvust
● Õpetada lastele aias töötamist läbi mängu (ise istutame, ise korjame ja ka hiljem ise aitame aeda koristada)
● Õpetame lastele märkama ja hoidma loodust meie ümber
● Anda teadmisi taimede arengust – elutsüklist. Külvamine – kasvamine – viljade/seemnete valmimine – närbumine (suuname taime kompostiks)
● Õpetada ka vanemaid märkama laste rõõmu taimedega tegelemisest

Tallinna Keskraamatukogu projekt "Mesilane Miti" raamatutaru lasteaias. Igal kuul komplekteerib raamatukogu lastesõimele raamatukasti, mille sisu valikul lähtuvad õpetajad laste huvist ning käesolevatest teemadest. 
Projekti algataja: Lastesõim Päkapikk Kaisukaru rühm, õpetaja Triinu Sepp
Aasta 2023


Eesti Mesinike liidu projekt Meehommik lasteaedades
Aasta 2023
Projekti algataja Õnneseene rühm, lapsevanem Annika Kaalep


Kodulehekülge haldab:
Rena Lepikult, direktor
pakapikk@pakapikk.edu.ee, 6618018